Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2013

Σωτήρης Δεσπότης; Η Αποκάλυψη οδηγεί σε κάθαρση οδηγεί στο καινούργιο.


APOKALIPSI-PROVA3Τη Δευτέρα 23 Ιουλίου έγινε στον υπαίθριο χώρο του Αμφιθεάτρου έξω από το Σπήλαιο, μια σημαντική ομιλία - ανάλυση και ερμηνεία του Βιβλίου της Αποκάλυψης από τον αναπληρωτή καθηγητή στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Σωτήρη Δεσπότη , μετά από πρόσκληση της Ιεράς Μονής Αγ. Ιωάννου.

Η συγκεκριμένη διοργάνωση, έγινε μερικές ημέρες πριν την πρεμιέρα της Δραματικής απόδοσης της Αποκάλυψης, είναι πολύ σημαντική καθότι ο κ. Σ. Δεσπότης εξειδικεύεται στην ερμηνεία της Αποκάλυψης και έκανε μια θεολογική, ιστορική & φιλολογική προσέγγιση.
Αμέτρητες ιστοσελίδες στο Διαδίκτυο προσπαθούν να ερμηνεύσουν ή παρερμηνεύσουν την «Αποκάλυψης», ταυτίζοντας την τάδε σάλπιγγα και την τάδε πόλη με τρομακτικά γεγονότα και προφητεύοντας ότι η συντέλεια πλησιάζει, σύμφωνα με τις Γραφές...
Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας του ΕΚΠΑ, κ. Σωτήρης Δεσπότης, έκανε πράγματι μία πολύ ανθρώπινη και προσγειωμένη προσέγγιση των μηνυμάτων και των «προφητειών» της Αποκάλυψης, την παρακολούθησαν κυρίως οι συντελεστές της παράστασης και της ομάδας Techni Patmos.
Μας είπε μεταξύ άλλων:
Η «"Αποκάλυψη" του Ιωάννη είναι ένα βιβλίο με  δραματική δομή, όπως το αρχαίο δράμα και οδηγεί τον αναγνώστη της σε κάθαρση από το φόβο. Άρα στα ακριβώς αντίθετα συναισθήματα από αυτά που κάποιοι προσπαθούν να καλλιεργήσουν.APOKALIPSI-PROVES
Έχει σύγκρουση στον πυρήνα της μεταξύ του Καλού και του Κακού, δηλαδή η Αγία Τριάδα, από τη μια, και η σατανική τριάδα, από την άλλη μεριά, και στο τέλος οδηγεί σε κάθαρση. Δηλαδή, στο τέλος της "Αποκάλυψης" δεν υπάρχει η καταστροφή, αλλά μια καινούρια πόλη, που σημαίνει μια καινούρια αρχή. Γι' αυτό και στη Θεολογία όταν κάνουμε λόγο για το τέλος του κόσμου δεν μιλάμε για αφανισμό, αλλά για την τελείωση: Πώς αυτός ο κόσμος θα γίνεις καινούριος, στολίδι, όμορφος. Σκοπός της "Αποκάλυψης" δεν είναι να αποκρυπτογραφήσει το μέλλον ούτε να δώσει ρεπορτάζ του τι ακριβώς θα συμβεί μελλοντικά, αλλά να περάσει κάποια συγκεκριμένα μηνύματα και να οδηγήσει αυτόν που τη διαβάζει σε ένα φως, σε μια λύτρωση. O όρος "τέλος" δεν χρησιμοποιείται με την έννοια του φινάλε».
Γι α τις προφητείες ο κ. Δεσπότης ανέφερε: «Όταν μιλάμε για προφήτες στο χώρο της θρησκείας, κατεξοχήν αποστολή τους δεν είναι να αποκρυπτογραφήσουν το μέλλον, αλλά να ερμηνεύσουν το παρόν. Γι' αυτό και πολλές φορές ο Θεός δεν διστάζει να ακυρώσει τον προφήτη Του, ιδίως όταν ο προφήτης Του επαγγέλλεται συμφορές. Πολύ γνωστό παράδειγμα είναι ο Ιωνάς. Άρα ο προφήτης είναι ένας καθολικώς διαμαρτυρόμενος ορθόδοξος, δηλαδή είναι αυτός που αποκαλύπτει ποιος κάνει κουμάντο στο παρόν.
»Αυτό κάνει και η "Αποκάλυψη". Όταν γράφεται η "Αποκάλυψη" υπάρχουν δύο εναλλακτικές για τους ανθρώπους που τη διαβάζουν, οι οποίες υπάρχουν και σήμερα: Είτε να λατρέψουν έναν πλανητάρχη και να τα δώσουν όλα σε αυτόν και να γλιτώσουν τη χρεοκοπία ?τότε πλανητάρχης ήταν ο αυτοκράτορας, σήμερα υπάρχουν άλλοι σωτήρες, όπως Μέρκελ, Ομπάμα, ΔΝΤ...? είτε να λατρέψουν Αυτόν που πραγματικά έχει πεθάνει για εκείνους. Άρα, η "Αποκάλυψη" και οι προφήτες αναφέρονται στο παρόν, όχι στο μέλλον. Το μέλλον είναι αποκλειστικά στο Θεό, ο οποίος δεν διστάζει να μετανοήσει ο ίδιος προκειμένου να σώσει τους ανθρώπους Του».
APOKALOPSI-PROVA2pgΓια τις δεισιδαιμονίες είπε: Τα εσχατολογικά είναι πάντοτε της μόδας και σε περιόδους κατά τις οποίες ο κόσμος φοβάται παραπάνω γίνονται ακόμα πιο απαραίτητα μέρη της κουλτούρας μας. Άλλωστε, η ιδέα της καταστροφής γοητεύει, προκαλεί την περιέργεια και συχνά συμπαρασύρει κάποιους στην αγωνία για την επιβίωσή τους. Αρκεί να αναλογιστούμε ότι οι αμερικανικές ταινίες καταστροφής, εκτός του ότι παράγονται εν αφθονία, σημειώνουν και ρεκόρ εισιτηρίων.
Και πολλά άλλα ενδιαφέροντα είπε στην ερμηνεία του ο αναπληρωτής καθηγητής κ. Σωτήρης Δεσπότης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου