Τον νυμφώνα σου βλέπω...
Ομιλία του π. Χριστοδούλου, στον Όρθρο της Μ. Τρίτης
Αν
αλλάζαμε λίγο τα λόγια του σημερινού ευαγγελίου, θα
νιώθαμε ότι είναι γραμμένα μόλις σήμερα το πρωί. Θα
νιώθαμε ότι όλα αυτά που υποτίθεται πως χτίσαμε ως
πολιτισμός μέσα σ’ αυτή την κατάρρευση των αξιών που υπάρχει
γύρω μας, ήταν ένα μεγάλο ψέμα. Θα μπορούσαμε να πούμε,
λοιπόν, παραφράζοντας λίγο τα λόγια του Κυρίου:
Ουαί
και αλίμονο υμίν, αρχιερείς και ιερείς και μοναχοί
υποκριταί. Γιατί δύο χιλιάδες χρόνια μετά που ο Χριστός είπε
αυτά τα λόγια, εξακολουθείτε να κάνετε τα ίδια πράγματα.
Δηλαδή να είσαστε κρεμασμένοι από τον νόμο και από τον τύπο.
Και να βάζετε βαριά φορτία στων ανθρώπων τους ώμους, ενώ εσείς
ενδιαφέρεστε για τις πρωτοκαθεδρίες και την εξουσία και
τον πλούτο. Ή, άλλοι από εσάς, να καταδυναστεύετε τους
ανθρώπους. Ή, άλλοι , να μην ενδιαφέρεστε καθόλου στην ουσία
για την πίστη σας και να βλέπετε τα πάντα επαγγελματικά και
τυπικά. Ή, άλλοι από εσάς, σαν δικαστές να δικάζετε τους
ανθρώπους, ξεχνώντας ότι ο Χριστός κάλεσε τους αμαρτωλούς κι
όχι τους δίκαιους σε μετάνοια. Κι άλλοι, άλλα να λέτε κι άλλα
να κάνετε. Κι άλλοι από εσάς να προδίδετε καθημερινά τον
Χριστό στο πρόσωπο των ανθρώπων. Να τον σταυρώνετε και να τον
συκοφαντείτε.
Ουαί και αλίμονο υμίν, πολιτικοί υποκριτές. Γιατί κάνατε
την διακονία που σας έδωσε ο λαός επάγγελμα. Κι άλλοι από
εσάς συμφέρον. Κι άλλοι από εσάς εξάρτηση από μπλε και
πράσινα και κόκκινα κέντρα, για να εξυπηρετήσετε μια
ιδεολογία, που ήδη έχει αποδειχθεί μάταιη. Γιατί ξεχνάτε
ότι δεν σας εξέλεξε ο λαός για να είστε πρώτοι, αλλά για να
είστε διάκονοι. Και απομονωθήκατε από τον λαό για να ζείτε
πολυτελώς. Και χάσατε την επαφή με την πραγματικότητα,
γιατί δεν μπαίνετε να στριμωχτείτε στα λεωφορεία, δεν
κυκλοφορείτε στους δρόμους σαν απλοί θνητοί. Δεν ξέρετε τι θα
πει να έχεις αγωνία να φέρεις τους λογαριασμούς σου ίσα-ίσα
για να περάσει ο μήνας. Δεν ξέρετε τι θα πει να έχεις αγωνία
για το που θα μπει το παιδί σου και που θα δουλέψει.
Ουαί και αλίμονο υμίν και εσείς οι υπόλοιποι υποκριτές. Οι
τάχα μου απλοί άνθρωποι του μέσου όρου, που σας φταίνε οι
αρχιερείς και οι ιερείς και οι πολιτικοί. Γιατί κι εσείς
ίδιοι είστε. Μην ξεχνάμε. Οι Φαρισαίοι δεν ήταν ιερείς. Οι
Φαρισαίοι ήταν μια θρησκευτική ομάδα που οραματίζονταν να
έρθει ο Μεσσίας και να γίνει μια εξουσία πολιτική του Ισραήλ
και θρησκευτική. Οι Φαρισαίοι ήταν και απλός λαός και απλοί
άνθρωποι. Όπως και σήμερα οι Φαρισαίοι οι θρησκευτικοί και οι
πολιτικοί και οι κομματικοί, αυτοί όλοι που φέρανε την χώρα
εδώ, που εξαφάνισαν τα ήθη της και τα έθαψαν μέσα σε μια
αδιάφορη και ισοπεδωμένη, υποτίθεται μοντέρνα
νοοτροπία. Είμαστε εμείς οι Φαρισαίοι και οι υποκριτές. Και
το ότι δείχνουμε ο ένας τον άλλο δεν είναι τίποτε άλλο παρά η
επιβεβαίωση αυτού που συνέβη και στη διήγηση του
προπατορικού αμαρτήματος. Εσύ φταις. Όχι, εσύ φταις. Όχι,
εσύ φταις Θεέ που μας έκανες έτσι, που έκανες τον απέναντί μου
έτσι.
Ουαί και αλίμονο υμίν Φαρισαίοι υποκριτές, απλοί
άνθρωποι, που δεν έχετε ποτέ πάρει την ευθύνη της ζωής σας στα
χέρια σας. Που κατηγορείτε τους αρχιερείς ότι θέλουν να ’χουν
εξουσία, αλλά κι εσείς στον μικρόκοσμό σας εξουσία
ασκείτε. Που κατηγορείτε τους ιερείς ότι δεν εφαρμόζουν
αυτά που λένε, αλλά κι εσείς δεν τα εφαρμόζετε. Κι εσείς
γίνεστε ηθικολόγοι. Κι εσείς κουνάτε το δάχτυλο στους άλλους
ανθρώπους που δεν πιστεύουν. Και εσᾶς τα εξωτερικά σάς
ενδιαφέρουν να δείχνετε και στα μέσα σας χάος επικρατεί. Και
εσείς λέτε «αφού δεν τα κάνουν οι άλλοι δεν τα κάνω και εγώ». Και
εσείς έχετε αδιαφορήσει για τον λόγο του Χριστού στη ζωή
σας. Κι αν οι ιερείς είναι 75-80, κι αν οι ιερείς είναι 10
χιλιάδες, εσείς είστε 10 εκατομμύρια. Άρα δηλαδή, δείχνετε
τους λίγους για να δικαιολογήσετε τα δικά σας αμαρτήματα.
Ουαί και αλίμονο και εσείς, απλοί άνθρωποι πολίτες τούτης
της χώρας. Που χρόνια τώρα ψηφίζετε μπλε, κόκκινα, πράσινα,
γαλάζια και ροζ κόμματα, σε μια χώρα που δεν παρήγαγε τίποτα
σχεδόν και περιμένατε να σας διορίσουν τα παιδιά σας. Εσείς
που καταναλώνετε ασταμάτητα, λέγοντας «δεν βαριέσαι
αδελφέ, ζούμε κι αύριο». Εσείς που τώρα βγαίνετε στους δρόμους
και ουρλιάζετε ενάντια σ’ εκείνους που ’ναι ο καθρέφτης σας.
Λέει μια σοφή λαϊκή παροιμία «κατά τον λαό κι οι άρχοντες».
Και δεν είναι καινούργια.
Ουαί και αλίμονο υμίν, λοιπόν, υποκριτές. Όσοι δεν έχετε
συναίσθηση της κατάστασής σας. Και φέρατε τα πράγματα εδώ και
στην εκκλησία και στην πολιτεία και στον τρόπο ζωής και στην
αισθητική μας και στην διασκέδασή μας και σε όλα. Και τώρα
λέτε «Οι άλλοι φταίνε, δεν φταίμε εμείς. Εμείς είμαστε απλοί
καλοί άνθρωποι». Και λέει ο άγιος «ο δρόμος για την κόλαση
είναι στρωμένος με καλές προθέσεις». Με καλές προθέσεις τα
καταντήσαμε όλα αυτά. Δεν μας τα έκαναν οι άλλοι. Απ’ το 1974
και μετά δημοκρατία είχαμε. Ή για την ακρίβεια, δημοκρατική
ασυδοσία είχαμε. Καμία δικτατορία δεν μας επέβαλε
κανέναν άρχοντα.
Ουαί και αλίμονο. Κι αυτός ο λόγος είναι λόγος παρόμοιος με
αυτόν που έλεγαν οι προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης στους
ανθρώπους που ξέφευγαν, λίγο πριν το κράτος του Ισραήλ
καταστραφεί ή αλλοιωθεί. Και δυστυχώς δεν είναι δικός μου
λόγος. Είναι ο λόγος όσων στην Εκκλησία έβλεπαν από πριν να
έρχεται αυτό που ήρθε. Κι είναι ο λόγος όσων αυτών στην
εκκλησία είχαν έναν αγώνα και έβλεπαν ότι όποιος ξεχνάει,
παθαίνει. Όποιος δεν θέλει να δει, υποφέρει. Όποιος νομίζει
ότι φταίνε οι άλλοι, ο ίδιος είναι ο φταίχτης. Και πόσες φορές
δεν είπαμε τα προηγούμενα χρόνια «των οικιών ημών
επιμπραμένων ημείς άδομεν». Καίγονταν τα σπίτια μας κι εμείς
τραγουδούσαμε. Τι ωραία! Αφού γεμίζει το στομάχι μας μια
χαρά είμαστε. Αυτό δεν λέγαμε; Ας βάλουμε και λίγο Θεό μέσα
για να τα ‘χουμε καλά μαζί του μπας και αρρωστήσουμε.
Θα
πει κάποιος, δηλαδή, δεν έχουμε καμία ελπίδα; Μα σαφώς
έχουμε πολύ μεγάλη ελπίδα. Την ίδια ελπίδα που είχαν και οι
απόστολοι και οι μαθητές. Την ίδια ελπίδα που ξημέρωσε
εκείνη την ημέρα της Πεντηκοστής. Την ίδια ελπίδα που
ξημέρωνε κάθε μέρα επί τρεις αιώνες όταν οι χριστιανοί
κυνηγιόντουσαν. Δεν άλλαξε ο κόσμος. Κακό και αδικία και
τότε και τώρα. Ίσως σε πολλά να είμαστε και καλύτερα από
κείνους. Την ίδια ελπίδα που έχει η ζωή επί χίλια τόσα χρόνια
μετά τον Χριστό ακόμα κι αν υπάρχουν στεναχώριες και
δυσκολίες. Την ίδια ελπίδα. Αυτή την ελπίδα που φέρνει η
Μεγάλη Εβδομάδα.
Γιατί
τα διαβάζουμε όλα αυτά μέσα στην εκκλησία; Για τους άλλους;
Γιατί τα ψέλνουμε όλα αυτά; Για να περνάει η ώρα ωραία; Για να
ευχαριστιόμαστε και να λέμε «πω πω πήγα τη Μ. Εβδομάδα σε
μια ωραία εκκλησία κι είχε και καλούς ψάλτες, τι ωραία που
ήτανε, έβγαλε κι έναν ωραίο λόγο ο παπάς»; Όχι. Τα
διαβάζουμε πρώτα απ’ όλα για εμάς. Για να ’χουμε
συναίσθηση. Για να ’χουμε ελπίδα. Κι ακόμη κι όσοι
νομίζουμε ότι είμαστε καλοί να γίνουμε καλύτεροι. Κι όσοι
ξεφύγαμε να επανέλθουμε. Κι όσοι πονέσαμε να χαρούμε. Κι
όσοι έχουμε χαρά να γίνει μεγαλύτερη η χαρά. Δεύτε πάντες
εις την χαρά του Κυρίου μας. Όλοι να πάμε.
Το
βράδυ της Αναστάσεως που μας καλεί αυτός ο ωραίος λόγος ο
κατηχητικός του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, δεν είναι
άντε να κοινωνήσετε όλοι, μπάτε σκύλοι αλέστε. Είναι ότι
όλοι είμαστε κεκλημένοι στη χαρά του Κυρίου και πρέπει να το
θυμηθούμε. Δεν είναι κοινωνήστε όλοι εσείς οι άσχετοι που δεν
έχετε σχέση με την εκκλησία. Είναι ελάτε στην εκκλησία,
ελάτε στον λόγο του Θεού. Όσοι τον ξεχάσατε, όσοι
αποτύχατε, όσοι νιώσατε κάποια στιγμή ότι ο κόσμος τούτος
σας κατάπιε, ότι η ρουτίνα της καθημερινότητας σας
ξεγέλασε. Ότι οι αξίες που βάλατε μπροστά σας σας
μπερδέψανε. Ότι υπολογίσατε πιο πολύ τον μαμωνά στη ζωή σας
παρά άλλα. Όλοι εσείς. Οι καταφρονεμένοι, οι αναγκεμένοι,
οι ταπεινωμένοι, οι αδύναμοι, όλοι εσείς. Ελάτε ξανά. Δεύτε
πάντες εις την χαρά του Κυρίου.
Η
τράπεζα γέμει, ο μόσχος πολύς. Τι σημαίνει αυτό; Όχι βέβαια
το τραπέζι που θα φάμε μετά από λίγο ή την άλλη μέρα το πρωί.
Αλλά η τράπεζα και η χαρά της ζωής κοντά στον Χριστό που την
ξεχάσαμε. Και την ξεχάσαμε γιατί φταίξαν και οι πρώτοι
υποκριτές που είπαμε, γιατί φταίξανε και οι δεύτεροι
υποκριτές που είπαμε και φταίξαμε και όλοι εμείς. Το να
ακολουθήσουμε τον δρόμο που οδηγεί στη χαρά του Κυρίου,
σημαίνει ο καθένας στο οποιοδήποτε μετερίζι, τόπο,
εργασία βρίσκεται να αφυπνιστεί. Κι αν είναι αρχιερέας κι
αν είναι ιερέας κι αν είναι λαϊκός κι αν είναι πολιτικός κι
αν είναι γιατρός κι αν είναι υπάλληλος, ό,τι και να ’ναι, να
μετανοήσει και να ακολουθήσει τον Κύριο. Που δεν σημαίνει να
γίνει ένα θρησκόληπτο ανθρωπάκι που θα κατηγορεί τους
άλλους. Αλλά να γίνει ένας άνθρωπος που με το παράδειγμά του θα
διδάσκει τους άλλους.
Δέστε
πια είναι η διαφορά ενός Φαρισαίου από αυτούς που
κατηγορεί ο Κύριος κι ενός από τους μαθητές του. Ποια είναι η
διαφορά ενός Φαρισαίου από αυτό τον τύπο του ανθρώπου που
ευαγγελίζεται ο Χριστός. Σ’ όλο το ευαγγέλιο δεν γίνεται
τίποτε άλλο παρά να επικρίνεται ο τρόπος του φαρισαϊσμού
και να προβάλλεται ένας καινούριος τρόπος ζωής, ένα
καινούριος τρόπος ανθρώπου. Ο νέος Αδάμ, ο νέος άνθρωπος.
Αυτός ο νέος άνθρωπος πρέπει να λάμψει στη ζωή μας. Να το
πιστέψουμε όσοι δεν το πιστέψαμε. Να χαρούμε όσοι δεν
χαρήκαμε. Να προχωρήσουμε όσοι δεν προχωρήσαμε. Αυτός
είναι ο λόγος της εκκλησίας. Αυτή είναι η Μ. Εβδομάδα.
Επαναλαμβάνω,
δεν είναι ένα ωραίο έθιμο η Μ. Εβδομάδα. Είναι το
καρδιοχτύπι των ανθρώπων της εκκλησίας. Είναι η καρδιά της
ορθοδοξίας που οδηγεί στην Ανάσταση. Αλίμονό μας αν
πιστέψουμε ότι είναι φολκλόρ που πρέπει να το διατηρήσουμε.
Αλίμονό μας. Πόσο μακριά είμαστε από αυτό που η εκκλησία
φέρνει στη ζωή μας…
Ναι,
είμαστε πάρα πολύ μακριά. Καιρός να επανέλθουμε. Καιρός ν’
αφήσουμε στην άκρη τον τύπο και να πάμε στην ουσία. Γιατί
αλλιώς, κάθε φορά που ακούμε αυτό το ευαγγέλιο θα
σκεφτόμαστε «για μας τα λέει, όχι για τους άλλους». Ο Θεός να μας
δίνει δύναμη και φώτιση και χαρά και ελπίδα και αγάπη να τα
ζήσουμε αυτά. Γι’ αυτά κληθήκαμε στην εκκλησία. Μόνο γι’
αυτά. Για να ζήσει ο κόσμος. Για να γίνει η ζωή Του δική μας ζωή.
Γένοιτο. Αμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου